Waarom webdesign zo belangrijk is.
Een van de belangrijkste punten voor een bedrijf is een goed ontworpen website. Een website met een mooi webdesign kan je merk tot bloei laten brengen en je concurrentie naar beneden trekken. Een professioneel ontworpen website heeft veel invloed op hoeveel bezoekers op je website blijven. Webdesign is belangrijk, omdat het weergeeft waar je bedrijf en merk voor staat, en uiteindelijk hoe je klanten en potentiële klanten je bedrijf zien en ervaren.
Je website is in meeste gevallen de eerste indruk die je bedrijf achterlaat aan potentiële klanten. Maak je een slechte eerste indruk, dan verlies je een potentiële conversie. Maak je een goede, dan win je een klant erbij. En met een geweldige eerste indruk kun je potentieel een klant voor het leven winnen en behouden.
Het begint met een webdesign met een mooie user-interface. Dit betekent dat bezoekers snel en gemakkelijk kunnen vinden waarnaar ze op zoek zijn. In aanvulling daarvan is het belangrijk hoe je je tekst en visuele inhoud presenteert en welke ervaring je gebruikers opdoen op je website.
Laten we het dus hebben over wat je moet weten over webdesign!
De principes van een goed webdesign
Heeft je website een doel? Wordt dat doel snel duidelijk voor de bezoeker zodra deze op de homepage van je website terechtkomt? Of zijn ze in de war over wat het doel is van de website en wat je bedrijf inhoudt?
Webdesign is een investering
Hoewel het misschien een aanzienlijke hoeveelheid geld lijkt te kosten, kan investeren in een professioneel webdesign een flinke winst voor jouw bedrijf opleveren. Om ervoor te zorgen dat je investering naar je voordeel werkt, moet je kiezen voor een ervaren professionele webdesigner die in staat is om de volgende belangrijke punten te behandelen bij het ontwerpen van een website:
De homepage
Laten we beginnen met de homepage. Dit is het allereerste wat mensen zien die naar je website gaan, nadat ze het adres van je website hebben ingevoerd. Het is waarschijnlijk ook de allereerste pagina waarop ze terechtkomen nadat ze op een link hebben geklikt van een zoekpaginaresultaat dat naar je website leidt.
Het is dus logisch om ervoor te zorgen dat wanneer een bezoeker op je website terechtkomt, je zijn of haar aandacht trekt en ze zo lang mogelijk op je website te houden door ze waarde te geven voor de tijd die ze op je website doorbrengen. Je doet dit door inhoud aan te bieden die relevant is voor hun interesses, die op een gemakkelijk leesbare manier is georganiseerd en content dat visueel aantrekkelijk wordt gepresenteerd.
Navigatie
Dit onderdeel is essentieel, vooral wanneer je website zoveel pagina’s heeft. Jouw navigatie moet een goed gelabelde navigatiebalk of een menu met een lijst van de verschillende hoofdpagina’s bevatten. Je kunt er voor kiezen om onder de hoofdpagina’s de subpagina’s in een dropdown menu weer te geven. Wanneer de websitenavigatie goed is, kunnen gebruikers je website gemakkelijk verkennen en begrijpen. Kies voor een eenvoudige maar intuïtieve navigatie waarmee bezoekers terug kunnen komen voor meer. Bijvoorbeeld 5 hoofdpagina’s in de header en in de footer alle hoofdpagina’s met daaronder de subpagina’s.
Visuele elementen
Belangrijke punten van webdesign zijn typografie, kleurschema’s, button styling, foto’s en lay-out. De typografie moet in stijl zijn met je bedrijf. Heb je een bedrijf dat een moderne uitstraling nastreeft dan zul je al snel op een sans-serif font uit komen. Het beste is om maximaal 2 fonts met elkaar te combineren. Het kleur contrast moet evenwichtig zijn. Kleuren beïnvloeden de ervaring en het gedrag van de gebruiker. Het mooiste is om complementaire kleuren te gebruiken op je website. Ook het gebruik van foto’s maakt een flink verschil op je website. Heb je scherpe mooie foto’s (bijvoorbeeld stock images of foto’s gemaakt door een professional) dan ziet je website er een stuk professioneler en visueel aantrekkelijker uit. Al deze elementen samen zorgen voor een unieke online merk- of bedrijfservaring.
Content
De visuele punten van het webdesign moeten samengaan met een duidelijke beknopte boodschap aan je bezoekers. Webpagina’s met te veel inhoud zien er vaak rommelig uit en kunnen de conversieratio beïnvloeden. Hoe komt dat? Visueel onoverzichtelijke pagina’s met veel tekst kunnen moeilijk leesbaar zijn, wat resulteert in desinteresse van de bezoeker waardoor ze niet terug willen komen en of je website snel verlaten. Om te voorkomen dat dit gebeurt, is het het beste om het webdesign af te stemmen op de hoeveel inhoud van je website.
User Experience en Interactie
Webpagina’s moeten een unieke lay-out hebben, zodat ze aantrekkelijk blijven voor de bezoeker. De vormgeving van je website moet samengaan met een hoog niveau van gebruiksvriendelijkheid. De gebruiker moet gemakkelijk kunnen navigeren door je website zonder in de war te raken. Ook moet de bezoeker genoeg getriggered worden om je andere pagina’s te bekijken en te overtuigen om te kiezen voor jouw product of dienst. Een voorbeeld hiervan is de wel bekende en onmisbare call-to-action. Te weinig interactie op je website zorgt voor een statische ervaring van de bezoeker waardoor de bezoeker snel weer je website verlaat, en dat wil je niet.
In conclusie
In dit digitale tijdperk hebben de meeste bedrijven hun websites al ontwikkeld om toegankelijker te worden voor hun klanten. Met behulp van een professioneel webdesign kun je met je bedrijf een gebruiksvriendelijke online omgeving creëren waar gebruikers op elk moment van de dag nuttige informatie kunnen krijgen. Bovendien kunnen klanten of potentiële klanten op je vertrouwen als je een goed beheerde professionele website hebt. Een website met een professioneel webdesign wekt vertrouwen op bij de bezoekers en wanneer bezoekers je vertrouwen, zullen ze niet twijfelen om jouw producten en diensten te kiezen. Hierdoor zal je bedrijf en merk groeien en genereer je meer omzet!
Wil jij ook een nieuwe website met een mooi webdesign? Neem dan direct contact met ons op!